1.21.2010

5 alimente pe care sa nu le cumperi

Incep o serie de articole despre alimentatie: ce e bine sa mancam, ce trebuie sa evitam si ce este un "big no-no" :) adica ce nu trebuie cumparat. Azi 5 alimente fara de care putem trai bine mersi si care sunt daca nu nocive cel putin inutile.

Eu incet incet am reusit si nu mai am in casa 2 din acestea 5. Restul sunt consumate constant de restul clanului asa ca le cumpar chiar eu. Din cauza sabotorilor mai scap si eu in proviziile lor.
Iar, nu spun noutati, nu inventez eu roata. Repet doar ca sa-mi intre bine in cap, pun pe hartie virtuala ca sa se fixeze bine in creier, sau poate cine stie cuiva chiar ii dezvalui un mare secret :)))

1. ZAHARUL
Sau adevarata otrava alba. Asa cum am mai povestit acum cateva posturi l-am cam inlocuit cu fructoza. Fructoza este zahar din fructe, are acelasi aspect, gust si putere de indulcire ca si zaharul. Este insa mai scumpa, mai putin accesibila (si ca pret dar si ca distributie) si caramelizeaza mai repede decat zaharul. Dar cel mai important aspect este ca nu declanseaza secretia de insulina pentru a fi metabolizata. In cuvinte putine asta inseamna ca nu ingrasa si ca poate fi consumata cu grasimi. Nu intru in detalii, in principiu cam tot ce spun e luat din Montignac, care pana acum a ramas singurul pe care il cred in probleme de nutritie :)
Desigur nici idolul meu nu sfatuieste pe nimeni sa consume fructoza cu tancul. Eu comand de pe redis.ro mi-o aduc acasa contra sumei de 7 lei si ca sa renteze cumpar minim 4 kg. Asa ca avand la indemana cred ca o folosesc prea des ceea ce inseamna ca trebuie sa mai reduc putin consumul. In principiu cred ca daca ma limitez la cafeaua de dimineata si inca un ceai maxim pe zi e bine.



2. FAINA ALBA
In principiu orice aliment cu cat este mai rafinat cu atat are indicele glicemic mai mare. Indicele glicemic este concentratia de zahar din sange pe care o declanseaza un aliment atunci cand este consumat. Cu cat indicele asta e mai mare cu atat e mai rau pentru noi.
Faina alba este un aliment foarte rafinat si saracit de multe elemente nutritive si benefice odata cu aceasta rafinare. E adevarat ca nu creste cozonacul daca faina nu are 3 de 0 :) drept care cu proxima ocazie renunt la cozonac de tot :) adica nu mai fac eu. Sa mai faca si alte gospodine din familie si n-o sa ma omoare o felie de gust in loc de 3 kile de cozonac pe care sfarsesc invariabil prin a le consuma de una singura.
Deci alternativa la faina alba e faina integrala. Faina integrala e bogata in fibre si alti nutrienti importanti si e de preferat fainii rafinate. Ca sa scadem indicele glicemic pana la un nivel care sa nu ne puna stradaniile in pericol Montignac recomanda sa amestecam faina integrala cu tarate de grau in proportie de 50%. Eu sincer, nu pot, dar merg pe principiul ca orice e mai bun decat faina alba.

3. CARTOFII
Mmmm, cartofi prajiti, piure de cartofi, cartofi copti, cartofi taranesti, astia sunt cei mai naspa inecati in grasime de la costita aia, dar buni rau! Buni dar cartofii in afara de amidon chior si calorii multe si in consecinta un indice glicemic exploziv nu furnizeaza nimic bun. Poate doar o satisfactie de moment. Buna si aia :))) Recunosc ca sunt marea mea slabiciune. Mereu scap in ei, mai ales pentru ca sunt o garnitura pe care o folosesc pentru copii destul de des. Ar fi o alternativa pe care n-am incercat-o niciodata, evident si aceasta e mult mai scumpa si nu stiu inca ce gust are: cartofii dulci. Cat or fi ei de dulci au un indice glicemic rezonabil pentru a fi consumati ocazional. Cine stie, poate o sa-i incerc.



4. OREZUL ALB
Iar facem distinctie intre orezul rafinat si orezul integral. Rafinarea creste indicele glicemic si in acest caz. Orezul alb contine in proportie de 80% amidon deci glucide. Eu nu stiu sa fac orez fara grasimi, nu stiu sa gatesc un pilaf fara nici un strop de ulei. Asta nu se poate, adica se poate dar are gust de creta deci nu poate fi mancat. Asa ca il tai de pe lista de tot. Alternativa ar fi orezul integral dar si asta tot fara grasimi ar trebui consumat.



5. PAINE ALBA ~PROASPATA~
Mmmm, deja ii simt mirosul. Desi e din categoria "faina" are un loc aparte pentru ca painea e foarte importanta pentru noi toti. De mica mi s-a spus sa mananc cu paine. Si eu spun la fel copiilor mei. Oare ii stric? Realizez acum ca ar trebui sa nu mai fac exceptii nici pentru ei. Si uite cum am ajuns singura la vorba barbatului: se impune o masina de paine!
Dar sa revenim. Painea e adanc infipta in constiinta romanilor. Cred ca este alimentul cel mai vandut, cel mai consumat si cel mai apreciat. Nimic nu se poate fara paine la masa romanilor, in cazuri absolut exceptionale daca nu e paine se inlocuieste cu mamaliga. Asta daca mamaliga nu face parte din planul initial oricum.
Din pacate tot atatea motive ca sa mancam diverse prostii cu titlu de paine. Acum avem paine feliata, non touch, "integrala" si asa mai departe. Toate cu e-uri si cu conservanti sa le ajunga luni bune pe rafturile magazinelor.
Asa ca aleg iar: asa sau deloc. Momentan m-am reprofilat pe paine integrala adevarata, se gaseste ambalata in hipermarket. Are insa un defect ingrozitor: ma baloneaza. Asa ca revin la uscaturile gen finn crisp pentru un sendvis chinuit :)
Am scris "proaspata" doar asa de kiki, adevarul adevarat este ca nu exista nici cea mai vaga diferenta intre painea proaspata, veche, prajita ori cum mai vreti. Au fix acelasi continut, aceleasi proprietati, acelasi numar de calorii, ingrasa la fel. E adevarat insa ca daca pui mana pe o paine proaspata cu greu o lasi pe cand o paine mai veche nu e la fel de imbietoare.


5 comentarii:

  1. Felicitari pentru blog! sa-l stapanesti sanatoasa, sa scrii in el, poate scrii si alte lucruri, ca tu scrii frumos.

    Iti urez sa ai suficienta perseverenta si rabdare ca sa-ti atingi obiectivele realiste :D

    Pup cu drag.

    RăspundețiȘtergere
  2. buna, androix. imi permit sa iti spun ca piureul de cartofi il poti inlocui perfect (sau aproape) cu piureul de conopida. se fierbe conopida, se scurge, se mixeaza cu un cubulet de unt, sare si piper, si se mananca cu friptura pregatita pentru tot clanul, care mananca, evident, piure de cartofi.

    iti spun din experienta mea, ca si eu ma lupt tot cu kilele in plus, si ma regasesc in foarte multe din aspectele prezentate de tine.

    numai bine, si spor in tot ce ti-ai propus.

    RăspundețiȘtergere
  3. Miniuta, exceleta sugestia cu conopida! Nu mi-ar fi trecut prin cap pentru ca nu ma prea omor dupa conopida, in afara de cea murata dintre gogosari nu prea consum, dar cum ai scris tu acolo suna delicios. Un excelent inlocuitor chiar si pentru copii. O sa incerc negresit, mersi!

    RăspundețiȘtergere
  4. androix,

    eu nu mancam conopida decat murata, asa cum spui si tu, si in rest, fiarta sau panata mi se parea de-a dreptul scarboasa, fara sa o fi gustat macar. cum tot citesc si eu pe ici pe colo despre diete, am gasit pe culinar niste fete care tot spuneau ca acest piure este nemaipomenit, ce mai, fabulos. si m-am tot uitat, si gandit, si pana la urma am zis ca nu am prea mult de pierdut, eventual conopida in sine, dar oricum, nu e ceva ce ma va aduce la sapa de lemn. am purces la procesat si nu mica mi-a fost uimirea. acum o recomand tuturor.

    inca un tip. incearca si piureul de mazare, sau de mazare cu conopida. nu o sa-ti vina sa crezi papilelor gustative.

    mult succes si mai departe.

    RăspundețiȘtergere